درباره ما
admin | مرداد ۱۹, ۱۳۹۳سازمان هم کاری های اسلامی دومین سازمان بزرگ بین المللی بعد از سازمان ملل متحد و متشکل از ۵۷ کشور از ۴ قاره جهان می باشد که ضمن اعلام صدای جمعی جهان اسلام ،با ترویج صلح و هماهنگی میان مردم جهان تضمینی برای حمایت و نگهداری از منافع جهان اسلام به وجود می آورد.
این سازمان که در سال ۱۹۶۹،با نام سازمان کنفرانس اسلامی شروع به کار کرد و در سی و هشتمین اجلاس وزرای خارجه که در قزاقستان برگزار شد (۲۰۱۱) به سازمان هم کاری های اسلامی تغییر نام داد،به منظور ایجاد اتحاد هر چه بیشتر بین کشورهای عضو، موسساتی مانند بانک توسعه اسلامی (IDB)،مرکز آموزش و آمارو مطالعات اجتماعی و اقتصادی کشورهای اسلامی (SESRTCIC)،مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT)و اتاق بازرگانی و صنایع اسلامی (ICCI)را راه اندازی نمود.
کشورهای عضو OIC در قرن بیست و یکم با چالش های بسیاری رو به رو هستند.به همین منظور در سومین اجلاس سران کشورهای اسلامی که در دسامبر ۲۰۰۵ در مکه برگزار شد ،طرح کلی برنامه های ۱۰ سال آینده مشخص شد.
این طرح کلی بیانگر سر فصل فعالیت های مشترک کشورهای عضو،بالابردن سطح تحمل و اعتدال،نوسازی و تغییرات اساسی در تمامی فعالیت ها از جمله فعالیتهای علمی و تکنولوژیکی ،آموزش ،تجارت و…. است.
مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT) یکی از ارکان مهم پیش برنده این برنامه است و با قصد اصلی تقویت تجارت و سرمایه گذاری بین کشورهای عضو، نیل به اهداف ذیل را دنبال می نماید:
- ترغیب تبادلات تجاری بین کشورهای عضو
- ترغیب به سرمایه گذاری به منظور تقویت جریان تجارت
- ایجاد فرصت های لازم برای تقویت محصولات کشورهای عضو و ترغیب به دسترسی به بازارهای خارجی
- آموزش از طریق هماهنگی و برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی و مساعدت به کشورهای عضو به منظور ایجاد گروه های کارشناس در زمینه های مختلف توسعه تجارت
- انتشار اطلاعات تجاری
- مساعدت به کشورهای عضو در زمینه مذاکرات بین المللی و ترویج تجارت
- گسترش مساعدت به کار آفرینان و سازمان های اقتصادی
- شرکت فعالان اقتصادی کشورهای عضو در نمایشگاه تجاری که توسط ICDT برگزار می شود
در این راستا یکی از فعالیت های اجرایی مدون مرکز اسلامی توسعه تجارت،برگزاری نمایشگاه ها و کنفرانس های اقتصادی در حوزه های مختلف می باشد و بدین منظور از سال ۲۰۱۰ میلادی ضمن عقد تفاهم نامه ای با مرکز تجارت بین الملل مالزی،برگزاری نمایشگاه تجاری و سرمایه گذاری جهان اسلام را به این مرکز سپرد و بر اساس یکی از بندهای تفاهم نامه مذکور ،مرکز فوق به مرکز تجارت بین الملل سازمان هم کاری های اسلامی(OIC-IBC)تغییر نام داد که از مهمترین اهداف آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- پیش رو بودن در ارائه پلتفورم هایی برای شبکه سازی بین ملت های مسلمان جهان
- ترویج و ایجاد فرصت های بازاریابی بین کشورهای مسلمان
- خدمت رسانی به عنوان نیرویی برای ادغام اقتصادی،گسترش تجارت داخلی و سرمایه گذاری OIC به منظور ایجاد رقابت در جهان اسلام
مرکز تجارت بین الملل سازمان هم کاری های اسلامی از سال ۲۰۱۰ تا کنون با این نگرش، هر ساله به برگزاری نمایشگاه تجاری و سرمایه گذاری جهان اسلام و کنفرانس ها و همایش های مرتبط می پردازد که به میزبانی کشورهای علاقه مند و مستعد برگزار می گردد. این رویداد فرصتی مناسب و ارزش آفرین برای اصناف گوناگون ، کارآفرینان ، تجار، صاحبان صنایع کوچک و متوسط، دولت و بخش خصوصی می باشد و به دلیل ایجاد فضایی مناسب برای ملاقات ، آشنایی و ارائه محصولات و خدمات شرکت کنندگان به بازارهای نو ظهور کشورهای اسلامی ، ملاقات با افراد کلیدی و تصمیم گیرنده در صنایع مختلف و ایجاد ارتباط کاری برای پیشبرد اهداف تجاری و کسب اطلاعات روز دنیای تجارت و سرمایه گذاری در کشور های اسلامی حائز اهمیت است.
با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود در بازار کشور های اسلامی، سازمان های فعال اقتصادی و رویداد هایی نظیر نمایشگاه تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام، توجه به این نکته ضروری است که بسط و توسعه تعاملات اقتصادی همواره یکی از ارکان مهم و تاثیر گذار برنامه های راهبردی کشورها بوده است،تا جاییکه بسیاری از شاخص های توسعه یافتگی و اقتصاد کلان به طور مستقیم به چگونگی پرداختن به این مقوله بستگی دارند.
با این نگاه، رشد جمعیت و گستره نیازهای متنوع و روز افزون جامعه بشری دو راهکار کلیدی و پیش برنده را در اختیار تصمیم سازان اقتصادی قرار می دهد:
- اول آنکه با تکیه بر محصولات و خدمات موجود ،در حال تولید و قابل ارائه،بازارهای هدف مناسب را جست و جو نموده و آن ها را تغذیه نماید.
- دوم آنکه با تحلیل و شناخت درست تقاضا و در جهت تامین نیازها،ضمن بهره مندی حداکثری از منابع داخلی به تولید محصولات و خدمات جدیدی بپردازند که پاسخگوی نیازهای مذکور باشد.
آنچه مسلم است اینکه،تمامی دست اندرکاران،تصمیم گیران و مسئولین اقتصادی در تمامی نقاط دنیا به وجود این ابزار کارآمدواقف بوده و هر کدام تلاش های مقتضی را برای کاربرد آنها در جهت افزایش تعاملات با دیگران انجام می دهند،اما از عوامل اصلی ایجاد تفاوت جایگاه ها می توان به چابکی ،پویایی و به روز رسانی دانش و آگاهی فعالان اقتصادی در کاربرد آن ها اشلره نمود،امری که به وضوح در پیدایش اقتصادهای موفق و سرعت رشد توانمندی های رقابتی کشورهای مانند برزیل،ترکیه و مالزی قابل مشاهده است.
بدین روی با نگاهی اجمالی به ظرفیت ها و توانمندی های موجود ویا قابل ایجاد جمهوری اسلامی ایران در کلیه حوزه های اقتصادی،می توان به مغفول ماندن بسیاری از زمینه های قابل تعامل با بازارهای جهانی پی برد،اگر چه در طی دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،قدرت های بزرگ محدودیت های سنگینی را بر تمامی عرصه های پیشروی اقتصادی میهن عزیزمان تحمیل کرده اند،هم چنان فرصت های بالقوه بسیاری در راستای افزایش ضریب نفوذ محصولات و خدمات ایرانی در بخش های مختلف بازار جهانی وجود دارد.
در این بین،یکی از مهم ترین و قابل دستیابی ترین بازارهای هدف بالقوه،بازارهای کشورهای اسلامی است،بازاری که با جمعیت ۶/۱ میلیارد نفرو حجم تبادلات بیش از ۳ تریلیون دلار در سال ،با توجه به نزدیکی فرهنگ اسلامی مصرف کنندگان و تولید کنندگان و وجود مناسبات مثبت فرهنگی ،اجتماعی،پیوسته محلی مناسب برای عرضه توانمندی ها و توسعه روابط اقتصادی در کلیه زمینه های آموزش،فن آوری،گردشگری،امور زیر بنایی،عمران،کشاورزی و….. بوده و به عنوان یکی از مهم ترین مراکز توجه اقتصادهای موفق نوظهور قلم داد شده است.
با این رویکرد و در جهت پرداختن هر چه بیشتر به این ضرورت ،گروه بین المللی متاکو با پذیرفتن مسئولیت نمایندگی انحصاری مرکز تجارت بین الملل سازمان هم کاری های اسلامی زیر نظر مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT) بر آن شد تا ضمن ایفای نقش و زمینه سازی در راستای توسعه تعاملات تجاری با بازار کشورهای اسلامی،گامی هرچند کوچک در راستای ارتقاء هر چه بیشتر جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران در حوزه بین الملل بردارد و در کنار همه زحمات و تلاش های ارزشمند سایر نهادهای ذیربط دولتی و خصوصی با انجام هماهنگی های لازم برای حضور فعالان اقتصادی حوزه های مختلف در نمایشگاه تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام، به این مهم بپردازد.